Pitkät irtisanomisajat – kuin ”käsiraudat ranteissa”?
22.11.2017 - Jouko Saarimäki
Oletko koskaan pohtinut miksi tilitoimistosopimuksesi irtisanomisaika on 2 kuukautta tai jopa 3 kuukautta? Miten pitkä irtisanomisaika vaikuttaa tilanteessa, jossa haluat vaihtaa tilitoimistoa? Onko jossain olemassa joku laki, joka määrää tilitoimistosopimuksen irtisanomisajaksi vähintään 2 kk vai olisiko tämä sopimusehto osapuolten keskenään sovittavissa oleva asia?
Itse olen yrittäjänä kantapään kautta oppinut sen, että neuvottelen kaikkien ostosopimusteni irtisanomisajat mahdollisimman lyhyeksi. Maailma muuttuu kovaa vauhtia ympärillämme, minkä vuoksi vaihtoehdot on hyvä pitää mahdollisimman avoimena. Itse koen pitkät irtisanomisajat kuin ”käsirautoina asiakkaan ranteissa”.
Kannustankin nyt kaikkia yrittäjiä tarkistamaan tilitoimistosopimuksensa irtisanomisajan. Jos se on 2 kk tai jopa 3 kk, sopimusehdot kannattaa neuvotella uusiksi siten, että irtisanomisajaksi sovitaan enintään 1 kk. Pitkä irtisanomisaika ei ole asiakkaan edun mukaista, eikä itse asiassa edes tilitoimiston oman edun mukaista.
Tilitoimiston edun mukaista on pitkäjänteisesti toimittaessa tehdä asiakkaalle tilitoimiston vaihtaminen mahdollisimman helpoksi ja vielä muistuttaa asiakasta siitä, että tilitoimiston vaihtaminen on sähköisen taloushallinnon toimintaympäristössä helpompaa kuin puhelinoperaattorin vaihto. Tilitoimiston toiminta kehittyy silloin oikeaan suuntaan eli sellaiseksi, että sen tärkeimpänä tavoitteena on palvella asiakasta erinomaisesti. Pitkällä tähtäyksellä myös tilitoimisto menestyy paremmin asettaessaan itsensä kilpailulle alttiiksi. Pitkien irtisanomisaikojen taakse suojautuminen ja tilitoimiston vaihtamisen vaikeuden korostaminen ei ole asiakkaan, eikä siis myöskään tilitoimiston etu pitkällä aikavälillä.